Sedan 2021 har användningen av flytande biogas (LBG) skjutit i höjden inom transportsektorn och industrin med en kraftig tillväxt på 13 kvartal i rad. Under 2022 uppgick den svenska självförsörjningsgraden till ca 40%, vilket innebär att flytande biogas har behövt importeras.
-
Inom transportsektorn sker en stor förändring med Volvo och Scania i spetsen för LBG-drivna fordon, vilket är ett miljövänligare alternativ till komprimerad gas. Till följd av elektrifieringen av bussar och taxibilar står den komprimerade gasen inför utmaningar, vilket öppnar upp för ökad användning av LBG med dess längre räckvidd för långdistansfordon.
-
Idag förbrukar industrin 60% av Sveriges energigaser varav endast 20% är förnybar. Med ökade krav och implementering av CSRD-rapporteringen står industrins låga andel förnybar energi i rampljuset där berörda aktörer pressas att minska utsläppen. Det öppnar upp för ökad efterfrågan på flytande biogas.
-
Sjöfarten använder idag nästan uteslutande fossilt framställd flytande naturgas, LNG. Med nya regler kring utsläppsrätter och en reduktionsplikt måste branschen nu anpassa sig och inkludera flytande biogas i sin drivmedelsmix för att minska utsläppen. Svenska rederier leder vägen med investeringar i fartyg som drivs med flytande biogas.
Givet de förändringar som sker på marknaden kommer producenter och användare av komprimerad gas behöva se över sin strategi. För att landa i en god ekonomisk och hållbar kalkyl är en övergång till flytande biogas rätt väg att gå för att varken tappa marknadsandelar eller kompromissa med hållbarhetsaspekten. Med detta som underlag vet vi att våra anläggningar har en stor påverkan i klimatomställningen.